Rock Art - Reisverslag uit Clanwilliam, Zuid-Afrika van Wim Egmond - WaarBenJij.nu Rock Art - Reisverslag uit Clanwilliam, Zuid-Afrika van Wim Egmond - WaarBenJij.nu

Rock Art

Door: Wim en Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg Wim

13 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Clanwilliam

Daniel kwam ons om acht uur ophalen voor een speciale gamedrive, we gaan rock art bekijken. We reden eerst een stukje met de landrover. Nadat deze was gestopt kregen we koffie/thee met wat lekkers. Toen volgde een korte wandeling naar de plaats waar bosjesmannen hun tekeningen hebben achtergelaten. Sommige wel tienduizend jaar oud. In dit park zijn er honderdvijfendertig plaatsen waar men rock art kan vinden. Sommige tekeningen zijn wereld beroemd. Zo ook op de plaats waar wij waren zaten een paar bekende voorstellingen. Daniel heeft ons er veel over verteld. Hij wist er echt heel veel vanaf. Rond half elf konden van ons echte ontbijt genieten. Hier kan je de hele dag eten, ochtend safari, koffie/thee met lekkers, ontbijt van acht tot twaalf uur, dan is het weer lunchtijd van één tot drie uur, dan high tea van half vier tot half vijf, de avond gamedrive met een drankje en een hapje en tenslotte het driegangen diner. Hoog tijd om iets actiefs te doen. Er zijn drie wandelingen uitgezet op het terrein, waarvan één alleen met gids. Wij kozen voor de ravine walk, een wandeling van zes kilometer. Het begon al goed, onder rotsblokken door en daarna van rotsblok naar rotsblok springend moesten we het plateau bereiken, het eerste angstmoment van Ingeborg. Daarna een mooie wandeling over het plateau. De route was zeer goed gemarkeerd, om de tien meter lag er wel een hoopje stenen. We klauteren ravijn in, ravijn uit, soms wel lastig. Maar aan het einde van dit plateau moesten we naar beneden. Op een plaats moest je je wel anderhalve meter zonder steun laten zakken tot op een niet al te brede richel. Heel erg lastig. Ten overmaat van ramp kreeg Ingeborg op die plaats kramp. Nu een echt angstmoment voor Ingeborg en Wim. Maar het is gelukt. Het insigne van klimgeit hebben we verdiend. In totaal zijn we tweeëneenhalf uur onderweg geweest, adembenemend mooi!! Nog net even tijd om een uurtje in de zon met een boek te zitten en we konden weer aanschuiven voor de high tea. Daarna weer een gamedrive. Ingeborg spotte een slang, een spitting cobra. De eerste slang die Daniel op dit Resort heeft gezien. We sloten de dag af met een driegangen menu waar dit keer kudu op de kaart stond.